ещё
свернуть
Все статьи номера
№5, 2025
ОЗЫҚ ПЕДАГОГИКАЛЫҚ ТӘЖІРИБЕ

Авторлық бағдарламаны әзірлеудің төрт кезеңі: мақсаттан анықтауға дейін

Түпнұсқа бағдарлама жасау мұғалімнің кәсіби өсуінің маңызды қадамы болып табылады, ол инновациялық әдістерді енгізуге ғана емес, сонымен қатар өзінің педагогикалық тәжірибесін жеткізуге мүмкіндік береді.

Мұғалімнің кәсіби өсу траекториясы құзіреттілігін үздіксіз жетілдіру, кәсіби олимпиадалар мен олимпиадаларға қатысу, оқушылардың білім сапасын арттыру, сонымен қатар озық педагогикалық тәжірибені беру және жинақтау негізінде құрылады. Біліктілікті тағайындау жай ғана формалды рәсім емес, педагогикалық шеберлікті дамытудың табиғи кезеңіне айналады, нәтижелі оқу іс-әрекетіне қажетті кәсіби білім, білік және дағды деңгейін растайды.

Мұғалім іс-әрекетінің құрамдас бөліктерінің бірі – өзіндік бағдарлама жасау. Авторлық бағдарламаның өзі Педагог қызметкерлерді аттестациялауды өткізу қағидалары мен шарттарына 15-қосымшаға сәйкес облыстық білім басқармасы жанындағы оқу-әдістемелік кеңесі (үш ауданда тестілеуден өткен ғылыми-зерттеу мұғалімдері үшін), республикалық оқу-әдістемелік бірлестіктері (Қазақстан Республикасының кемінде үш облыстың педагогтар қауымдастығы үшін) ұсынған авторлық материалдары негізіндегі практикалық трансляцияның құрамдас бөлігі болып табылады.

АВТОРЛЫҚ БАҒДАРЛАМА – белгілі бір білім шеңберінің авторлық нұсқасы анықталатын және ұсынылатын құжат. Авторлық бағдарламада мұғалім жұмыс істеп жатқан белгілі бір мәселенің авторлық шешімі болуы керек. Теориялық бөлімде ол шешімнің өз нұсқасын сипаттайды, ал практикалық бөлімде берілген тапсырмаларды шешу әдістерін көрсетеді.

Авторлық бағдарламаны әзірлеу кезеңдерін «Дарын» республикалық ғылыми-практикалық орталығы жыл сайын ұйымдастыратын «Үздік авторлық бағдарлама» республикалық байқауының талаптарымен салыстырған жөн. Сайтқа сілтеме
 

Авторлық бағдарламаны әзірлеудің кезеңдері

1

кезең

ТАҚЫРЫПТЫ НЕМЕСЕ АЙТЫЛҒАН МӘСЕЛЕНІ ТАҢДАУ.

Таңдау бойынша авторлық бағдарламаға сәйкес тақырыпты таңдау үшін білім беру кеңістігіндегі заманауи тенденцияларға тоқталу қажет. Біріншіден, инновациялық әдістер мен тәжірибелерге назар аудара отырып, тақырып бойынша ағымдағы зерттеулерді, жарияланымдарды және есептерді зерттеген жөн. Мысалы, PISA, PIRLS, TIMSS, TALISS, ICILS, ICCS халықаралық зерттеулерінің нәтижелері, білім беру бойынша халықаралық біліктілік (IQE) нәтижелері, ЭЫДҰ елдерінің зерттеулері, жеке зерттеулер. Сондай-ақ ұсынылған тақырыпты одан әрі дамытудың тенденцияларын түсіну үшін Қазақстан Республикасының 2023–2029 жылдарға арналған мектепке дейінгі, орта, техникалық және кәсіптік білім беруді дамыту тұжырымдамасы, Қазақстан Республикасының 2029 жылға дейінгі ұлттық даму жоспары сияқты білім беру саласындағы Қазақстанның стратегиялық немесе тұжырымдамалық құжаттарын зерделеген жөн. Бағдарлама сыни ойлауды, шығармашылық пен зерттеушілік дағдыларды дамытуға ықпал ете отырып, бүгінгі күні ғана емес, болашақта да өзекті болып қалуы керек. Бұл әзірленген курстың ұзақ мерзімді құндылығы мен өзектілігін қамтамасыз етеді.

Аудиторияның қажеттіліктерін анықтау және пән ішіндегі проблемалық аймақты анықтау да маңызды қадам болып табылады. Студенттер мен олардың ата-аналары арасында әңгімелесу немесе шағын сауалнамалар жүргізіп, қандай мәселелер мен мәселелер шын мәнінде назар аудару керек екенін түсіну.

Негізгі оқу пәнімен логикалық байланысты қамтамасыз ету бірдей маңызды. Факультативтік пәннің тақырыбы негізгі курстың мазмұнын толықтырып қана қоймай, оны кеңейтіп, пәнаралық өзара әрекеттесу мүмкіндігін туғызуы керек.

Осы ұсыныстардың негізінде таңдап алынған, оны негіздеу, оның бағытын көрсету, өзектілігін және педагогикалық орындылығын ашу оңай болады.

Кестедегі ықтимал тақырып нұсқаларын жаңарту мысалдарын келтірейік.

Ықтимал нұсқаларын жаңарту мысалдары

2

этап

МАҚСАТ ПЕН МІНДЕТТЕРДІ ҚОЮ.

Авторлық бағдарламаның мақсаттары мен міндеттерін тұжырымдау кезінде әрбір мақсат нақты, нақты және өлшенетін даму бағытын көрсетуі маңызды, ал тапсырмалар осы мақсатты жүзеге асыруға әкелетін нақты, қол жеткізуге болатын қадамдар болып табылады. Мақсат жалпы векторды және курсты жүзеге асырғаннан кейін қол жеткізуге болатын ұзақ мерзімді нәтижені анықтайды, ал міндеттер бұл векторды қажетті нәтижеге жетуге ықпал ететін кезекті кезеңдерге бөледі. Күтілетін нәтижелер логикалық тұрғыда алға қойылған мақсаттар мен міндеттерден шығуы керек, жұмыс нәтижесінде оқушылардың білім, білік, дағдылары қалай өзгеретінін көрсетеді. Әрбір элемент - мақсат, міндеттер және күтілетін нәтижелер - нақты, шынайы және өзара байланысты болуы керек, бұл бағдарламаны нақты құрылымдауға ғана емес, сонымен қатар оның тиімділігін объективті бағалауға мүмкіндік береді.

«Ұлы даланың жеті қыры: киелі Солтүстік Қазақстан» авторлық бағдарламасының мақсатын, міндеттерін және күтілетін нәтижелерін тұжырымдауға мысал келтірейік.
 

3

этап

ӨЗ МАЗМҰНЫН ДАМЫТУ.

Бұл кезең ең жан-жақты болып табылады және бөлімдердің, тақырыптардың және сабақтар түрлерінің тізбесін қамтуы керек сағаттар санын көрсетумен оқу жоспарын анықтауды қамтиды.

Оқу бағдарламасын кесте түрінде ұсынған жөн. Нормативтік құжаттарда ресми бекітілген үлгі жоқ, бірақ келесі нұсқа жиі қолданылады.

Оқу жоспары (күнтізбелік жоспарлау) 34 сағат (аптасына 1 сағат)

Сондай-ақ сабақтардың толық сипаттамасын кесте түрінде ұсыну ұсынылады.
 

Сабақтың барысы
 

Әрбір сабаққа сәйкес теориялық материалды, практикалық тапсырмаларды таңдап, авторлық бағдарламаның алға қойған мақсаттарын жүзеге асыруды қамтамасыз ететін дидактикалық материалды әзірлеу ұсынылады. Материалдарды таңдау кезінде оқушылардың жас ерекшеліктерін ескеріп, оқытуда сараланған тәсілді қолдану қажет. Мүмкіндігінше оқу үдерісінің тиімділігін арттыру үшін заманауи цифрлық ресурстарды біріктірген жөн. Тапсырмалар оқушылардың дайындық деңгейіне сәйкес болуы және олардың ой-өрісін кеңейтуге, сонымен қатар авторлық өнім тұжырымдамасында қарастырылған басқа да мақсаттарға жетуге бағытталуы тиіс.
 

4

этап

БАҒДАРЛАМАНЫ ЖҮЗЕГЕ АСЫРУ ЖӘНЕ ТЕСТЕН ӨТУ.

Авторлық бағдарламаны жазу кезеңі аяқталғаннан кейін ол білім беру ұйымының әдістемелік кеңесінің қарауына және бекітуіне ұсынылуы тиіс.

Авторлық бағдарламаны әзірлеу кезеңі аяқталғаннан кейін білім беру ұйымының әдістемелік кеңесінің қарауына және бекітуіне ұсынылуға жатады. Бағдарламаны осы деңгейде бекіту оның білім беру ұйымында белгіленген заманауи білім беру талаптары мен міндеттеріне сәйкестігін бағалауға мүмкіндік береді.

Бекітуді алғаннан кейін бағдарламаны іске асыру барысында таңдалған оқыту әдістері мен тәсілдерін егжей-тегжейлі тестілеу, сондай-ақ пайдаланылатын материалдың мазмұнын нақтылау және дамыту жүзеге асырылады. Іске асырудың әрбір кезеңінде мұғалімдер мен студенттердің кері байланысын ескере отырып, әдістемелік қамтамасыз етуге түзетулер енгізу қарастырылады.

Бағдарламаны жүзеге асырудың маңызды элементі қойылған мақсаттар мен міндеттерге сәйкес студенттердің оқу үлгерімін өлшеу болып табылады. Осы мақсатта оқу жетістіктерінің өзгеруі туралы объективті статистикалық мәліметтерді алуға мүмкіндік беретін тестілеу, қорытынды тапсырмалар және басқа әдістер сияқты нақты өлшенетін құралдарды пайдалану ұсынылады. Алынған нәтижелер оның тиімділігінің дәлелі ретінде бағдарламаның соңғы нұсқасына енгізілген.

Авторлық бағдарламаның тиімділігі расталған жағдайда білім беру ұйымының әдістемелік кеңесі оны кейіннен облыстық және республикалық деңгейде қарастыра отырып, аудандық немесе қалалық білім бөлімінің оқу-әдістемелік кеңесіне бекітуге ұсына алады.

Сонымен қатар, авторлық бағдарлама кем дегенде үш рецензия алуы керек, оның біреуін ғылыми қызметкер (мысалы, университет оқытушысы), сондай-ақ практикалық оқытушылардың бірнеше рецензиясы береді.

Зерттеуші оқытушылар мен магистранттар үшін авторлық бағдарлама автор сабақ беретін білім беру ұйымына қосымша облыстағы тағы үш білім беру ұйымында (зерттеуші оқытушы) немесе Қазақстанның үш білім беру ұйымында (шебер оқытушы) сынақтан өтуі тиіс екенін есте ұстаған жөн. Ол үшін білім беру ұйымдарына іске асыру мүмкіндігі туралы ұсыныспен ресми хаттар жолдау қажет. Жауап беруді жеделдету және әріптестер тарапынан қызығушылықты арттыру үшін сіздің білім беру ұйымыңызда бағдарламаны іске асыру нәтижелері, сондай-ақ оның тиімділігін объективті бағалау авторлық әзірлемелердің практикалық маңыздылығы мен әдістемелік құндылығын көрсететін дәлелденген есеп түрінде ұсынылуы керек.

Олай болса, өзіндік бағдарлама жасау – пәннің мазмұнын жаңартуға және оқу-тәрбие процесінің сапасын арттыруға бағытталған мұғалімнің кәсіби іс-әрекетіндегі маңызды және жан-жақты кезең. Тиісті тақырыптарды таңдауды, нақты және өлшенетін мақсаттар мен міндеттерді тұжырымдауды, мазмұнды егжей-тегжейлі әзірлеуді және мұқият тестілеуді қамтитын жүйелі тәсіл оқушылардың сыни ойлауын, шығармашылық және зерттеушілік дағдыларын дамытуға қабілетті инновациялық білім беру өнімін жасауға мүмкіндік береді.