ещё
свернуть
Все статьи номера
№1, 2025
ОЗЫҚ ПЕДАГОГИКАЛЫҚ ТӘЖІРИБЕ

Білім беру процесінде әлем халықтарының ойындарын қалай пайдалануға болады. Ойындарды пайдалану мысалдары

Ойындар – бұл ойын-сауық пен дамуды біріктіретін әмбебап оқу құралы. Білім беру процесінде әлем халықтарының ойындарын пайдалану мұғалімдерге балалардың дамуына көптеген мүмкіндіктер ашады.

Осы мақалада сипатталған ойындарды қолдану мысалдары ойындардың консервативті оқыту әдістері мен заманауи білім беру талаптары арасындағы көпір бола алатындығын, оқушылардың әмбебап құзыреттіліктерін дамытуға ықпал ететіндігін көрсетеді.

Біз «Бестемше» Қазақ ұлттық ойынын және Қытай, Индонезия, Таиланд, Англия халықтарының бірқатар дәстүрлі ұлттық ойындарын ұсынамыз. Ойындар материалдардың қолжетімділігін, білім алушылардың танымдық қабілеттерінің дамуына әсерін және әлем халықтарының мәдениетімен танысу мүмкіндігін ескере отырып таңдалды.

Әлем халықтарының ойындары– бұл жай ғана қызықты іс-әрекет емес, сонымен қатар мұғалімдерге балалардың мәдениетке деген қызығушылығын қалыптастыруға, әмбебап дағдыларды дамытуға және оқу процесін қызықты саяхатқа айналдыруға көмектесетін қуатты білім беру құралы.

Көптеген елдердің, соның ішінде Қазақстанның білім беру жүйелері білім беру процесіне ойын әдістерін белсенді түрде енгізіп, оны неғұрлым қызықты, серпінді және тиімді етеді.

Түркия, АҚШ, Нигерия, Сингапур ғалымдарының зерттеулері ойынның балалардың когнитивті дамуына әсер ететін жетекші фактор екенін растайды. Зерттеушілер баланың ойыннан туындаған қызығушылығы мен ашылу сезімі рефлексия, қабылдау, түсіну, тапсырыс беру, талдау және синтез, бағалау сияқты дерексіз дағдылар тұрғысынан орындалған психикалық белсенділікке ықпал ететінін дәлелдеді, пайымдау, мәселелерді шешу, себеп-салдарлық байланыстар орнату, фокустау. Сонымен қатар, тиімді ойын балаларда кооперативті оқыту, қарым-қатынас, мәселелерді шешу және сыни ойлау дағдыларын дамытады.

Сонымен қатар, ойын әрқашан мектеп жасына дейінгі, бастауыш мектеп жасындағы балалардың негізгі қызметі болды. Сондай-ақ, ойындардың әртүрлі нұсқаларын жасөспірімдер мен студенттер белсенді қолданады.

Сондықтан әлемнің барлық дерлік халықтарының балалардың жан-жақты дамуына ықпал ететін өзіндік ерекше ойындары бар. Мысалы, қазақ халық ойындарының ішінде «тоғыз құмалақ», «бестемше» ойындары жақсы танымал, олар ойыншылардан бірнеше қадам алға жылжуды есептей білуді және жағдайды талдай білуді талап етеді, бұл проблемаларды шешу қабілетін нығайтады. «Бес асық» үйлестіруді, дәлдік пен моториканы дамытады, сондай-ақ балаларды есепке алу мен ықтималдылыққа үйретеді.

Дегенмен, балалар үшін әрқашан жаңа нәрсені білу маңызды, ал ойындар да ерекшелік емес. Бір ойынды ойнауды үйрене отырып, олар басқаларды қызығушылықпен игереді. Қазақтың «Бестемше» ұлттық ойынын және Қытай, Индонезия, Таиланд, Англия халықтарының бірқатар дәстүрлі ұлттық ойындарын таныстырамыз. Ойындар материалдардың қолжетімділігін, білім алушылардың танымдық қабілеттерінің дамуына әсерін және әлем халықтарының мәдениетімен танысу мүмкіндігін ескере отырып таңдалды.
 

«Бестемше» қазақ ұлттық ойыны

«Бестемше» қазақ ұлттық ойыны – математикалық дағдыларды, логикалық ойлауды және шешім қабылдау жылдамдығын дамытуға бағытталған дәстүрлі қазақ үстел ойыны.

Ойынның негізгі мақсаты – қазіргі ойын жағдайын талдау негізінде стратегиялық ойлау және жылдам шешім қабылдау қабілетін дамыту.

«Бестемше» ойынының ережелері мен барысы. Ол екі отау (қазан), 10 ұяшық (тесік) және 50 тастан тұратын арнайы тақтада өткізіледі. Әр ұяшықта ойын элементтері ретінде пайдаланылатын тастардың немесе басқа ұсақ заттардың белгілі бір саны бар.

Ойын отауға тастарды орналастырудан басталады. Әр ойыншының отауында бірдей тастар бар (әрқайсысы 25).

Ойыншылар кезек-кезек қозғалыстар жасайды, олардың біреуін таңдайды отау және тастарды басқа отауларға қайта бөлу, сағат тілімен бағытта қозғалады.

Егер ойыншының соңғы тасы отауға түсіп кетсе, онда тастардың саны жұп болады, ойыншы сол отаудан барлық тастарды алады.

Ойын ойыншылардың бірі өзінің барлық отауларынан тастар жинағанға дейін немесе кезек жасауға мүмкіндік болғанша жалғасады.

«Бестемше» санау дағдыларын және арифметикалық есептеулердің жылдамдығын жақсартуға ықпал ететін айтарлықтай білім беру әлеуетіне ие, өйткені ойыншылар отаудағы тастардың санын тез санап, оңтайлы қадамдарды анықтауы керек. Сонымен қатар, ойыншылар ықтимал қозғалыстар мен олардың нәтижелерін талдау арқылы өз әрекеттерінің салдарын болжауды үйренеді, бұл олардың логикалық талдау және стратегиялық жоспарлау қабілетін жақсартады.
 

Қытайлық блокада ойыны Pong hau Ki (Pong hau ki)

Ойынның мақсаты: қарсыластың қимылдарын олар қозғала алмайтындай етіп бұғаттау.

Ойын крестті құрайтын бес нүктені (немесе ортасында нүктесі бар шаршыны) бейнелейтін А4 қағаз парағында өтеді. Өрістің PDF нұсқасы қоса беріледі.

Ойын ережелері. Әр ойыншының екі фигурасы бар. Бұл сусын қақпақтары, чиптер, дойбы болуы мүмкін (бір ойыншыда бір түсті, екінші ойыншыда басқа түсті).

Ойыншылар өз фигураларын тақтаның нүктелерін қосатын сызықтар бойымен кезекпен жылжытады. Пішіндерді тек көрші нүктелерге жылжытуға болады. Ойынды қалай ойнауға болатындығы туралы бейне мысал сілтеме бойынша берілген https://www.youtube.com/watch?v=LWMCAk4NyTQ

Pong hau K’i ойыны білім алушылардың бірқатар негізгі дағдыларын дамытуға ықпал ететін тамаша білім беру құралы болып табылады. Ол ойыншыларды стратегиялық шешімдер қабылдау процесіне белсенді түрде тартады, қарсыластың қимылдарын болжауды және сыни ойлауды дамытатын ұзақ мерзімді жоспарлар құруды талап етеді. Ойынның маңызды білім беру мақсаты кеңістіктік қабылдауды жақсарту болып табылады, өйткені қатысушылар тақтада мүмкін болатын қозғалыстарды көрнекі түрде ұсынуы керек, бұл олардың визуалды-кеңістіктік қабілеттерін нығайтады.
 

Тай үстел ойыны-Len Choa стратегиясы

Тайландтық үстел ойыны – Len choa стратегиясы бұл жолбарыс (аңшы) ретінде бейнеленген алты барыспен күреседі.

Жолбарыстың мақсаты – барлық барыстарды ұстау, олардың ойын алаңынан қашып кетуіне жол бермеу. Барыстардың мақсаты – жолбарысты кезекке тұра алмайтындай етіп бұғаттау.

Бұл ойын студенттерге кеңістіктік қабылдау мен аналитикалық дағдыларды дамытуға мүмкіндік береді, өйткені ойыншылар тақтадағы позицияны бағалап, қарсыластың мүмкін болатын қимылдарын болжауы керек. Сондай-ақ, ойын проблемаларды шешу дағдыларын дамытуды ынталандырады, өйткені ойыншылар жолбарыстың қозғалысын шектеудің немесе барыстарды аулаудың тиімді әдістерін табуы керек.

Ойын өрісі-сызықтармен байланысқан нүктелерден тұратын үшбұрышты торы бар А4 форматындағы қағаз. Өрістің PDF нұсқасы қоса беріледі.

Ойынға бір жолбарыс фигурасы мен алты барыс фигурасы кіреді. Жолбарыс өрістің бір нүктесінде, әдетте ортасында немесе бір жағында орналасады, ал барыстар қарама-қарсы жақта орналасады. Бұл сондай-ақ текшелер, қақпақтар, шахмат, дойбы және т. б.

Ережелер

Ойыншылар барыстардан бастап кезекпен жүреді. Фигуралар ойын алаңының сызықтары бойынша көрші нүктелерге қарай жылжи алады.

Барыстарды ұстау. Жолбарыс барысты «ұстап» алады, егер ол барыстың артындағы бос нүктеге өріс сызығы бойымен секіре алса. Ұсталған барыс өрістен шығып кетеді. Егер жолбарыс барлық барыстарды ұстап алса, онда ол жеңеді.

Жолбарысты бұғаттау. Барыстар жолбарысты кезекке тұра алмайтындай етіп қоршауға тырысады. Егер жолбарыс қоршалған болса және қозғала алмаса, барыстар жеңеді.

Ойынды қалай ойнауға болатындығы туралы бейне мысал 

Tchuka Ruma – Индонезиялық логикалық стратегия ойыны. Бұл бір алаңда бір оқушы ойнайтын моно ойын. Егер білім алушылар тобы немесе бүкіл сынып ойнауы қажет болса, өрістердің тиісті санын жасау керек.

Ойын қозғалыстарды жоспарлау мен болжауды қажет ететін математикалық және стратегиялық дағдыларды дамытады.

Ойынға сегіз чип қажет, оны ені 10 см және ұзындығы 25 см қағаз жолағынан бес тең бөлікке бөлу арқылы оңай жасауға болатын ойын алаңы. Өлшемдер дәл болуы міндетті емес. Соңғы бөлімде Ruma деп жазыңыз.
 

Чиптер түймелер, қақпақтар, қағаз қыстырғыштар және т. б. болуы мүмкін.

Төрт бастапқы бөліктің әрқайсысына екі текше салыңыз. Ruma бөлімі бос қалады.

Ойын барысы. Ойыншы текшелерді тасымалдауды бастайтын кез келген бөлімді таңдайды. Ол барлық чиптерді таңдалған бөлімнен алады және оларды келесі бөлімдерге бір-бірлеп алып, Ruma бөліміне қарай жылжытады. Егер соңғы текше Ruma-ға немесе бөлімге түссе, ойыншы кез келген бөлімнен тағы бір қадам жасайды.

Егер соңғы текше текшелер салынған бөлімге түсіп кетсе, осы бөлімдегі барлық текшені алып, текшелерді одан әрі орналастыруды жалғастырыңыз.

Егер соңғы текше бос бөлімге түссе, ойын алдымен басталады.

Ойыншы барлық текшені Ruma бөліміне жылжытқанда жеңеді.

Бұл ойында жоғары сынып оқушылары математикалық шешім арқылы келе алатын нақты математикалық шешім бар. Кіші студенттер бұл шешімді сынақ пен қателік арқылы табады. Бұл есте сақтау қабілетін, санау қабілетін дамытады.

Ойынды қалай ойнауға болатындығы туралы бейне мысал сілтеме бойынша берілген https://www.youtube.com/watch?v=8o20W1z5Ey0&t=1s.
 

Ортағасырлық ағылшын ойыны – «Тоғыз тесік» немесе «Қатарынан үш» стратегиясы

Ойынның заманауи интерпретациясында сізге арнайы құрылғылар қажет емес: А4 қағазындағы өріс және алты Чип (әр түрдің үшеуі). Өрістің PDF нұсқасы қоса беріледі.

Ойын тамаша балама ойын крестиктер-нөлдер.

Мақсаты: үш текшеден тұратын бірінші ойыншы болу. Диагональды қатарларға жол берілмейді.

Ойын барысы. Ойыншылар өз чиптерін ойын алаңына кезекпен орналастырады. Барлық чиптер «тесіктерге» салынғаннан кейін, ойыншылар қатарынан үшеуін алуға тырысып, оларды бір-бірден сызықтар бойымен («тесіктен» «тесікке» дейін) жылжытады.

Ойынды қалай ойнауға болатындығы туралы бейне мысал сілтеме бойынша берілген https://www.youtube.com/watch?v=CGxGOXatAnA&list=PL1_bD791g0MaV6oF_utZ6q4xbGdRxdw42&index=18

Бұл ойын стратегиялық ойлауды дамытады, өйткені ойыншылар алаңды талдап, жеңіске жету үшін қарсыластың қимылдарын болжауы керек. Ол сондай-ақ егжей-тегжейге назар аудару және проблемалық шешім сияқты когнитивті қабілеттердің дамуын қолдау арқылы жоспарлау мен дәйекті ойлауды үйретеді. Сонымен қатар, ойын серіктеспен ойнау арқылы әлеуметтік өзара әрекеттесу дағдыларын дамытуға көмектеседі.
 

«Тромино» математикалық басқатырғыш

«Тромино» математикалық басқатырғыш. Пазл халықтық ойын емес және көптеген елдерде кең таралған. Тромино тетриске ұқсайды және екі ойыншыға сәйкес келеді. Ойын үшін сізге екі түсті маркер немесе қарындаш және ойын алаңы қажет. Қиындыққа байланысты ойын өрістерінің бірнеше нұсқалары бар. Мысалы, үлкен 5x5 тор, 8x8 тор және төрт кішкентай 5x5 тор.

Тромино – шеттерінде жалғанған үш шаршыдан тұратын фигура. Тек L-тәрізді триминолармен немесе L - және I-тәрізді триминолармен ойнауға болады. Мұны ойыншылар ойынның басында анықтайды.

Ойын барысы. Жеребе әдісімен кім бірінші жүретінін шешеді. Әрі қарай, ойыншылар өз троминосымен сәйкес тор блоктарын кезекпен бояйды.

1. Мексикалық «Лотерея» ойыны
Шет тілдерін үйрену үшін қолдануға болады. Суреттері бар карталар (жануарлар, заттар) балаларға сөздерді есте сақтауға көмектеседі.

2. Африка ойыны «Манкала»
Бұл логикалық ойын математикалық ойлау мен стратегиялық жоспарлауды керемет дамытады.

3. «Оттықтар» орыс ойыны
Дене шынықтыру сабақтарына және командалық өзара әрекеттесуді дамытуға қолданылады.

4. Үнді ойыны «Кабадди»
Ойынды ептілікке, батылдыққа және дене шынықтыру сабақтарында реакция жылдамдығына үйрету үшін пайдалануға болады.

5. Жапондық «Фукуварай» ойыны
Көздері байланған балалар жеке элементтерден бет жинайтын ойын. Өнер сабақтарына және ұсақ моториканы дамытуға жарамды.

Ойынның мақсаты– қарсыластың ойынына тосқауыл қою арқылы триминоны тақтаға қоя алатын соңғы ойыншы болу. 

Ойынның фотографиялық мысалы (тек L-тәрізді) тромино), онда «сары» ойыншы жеңеді, өйткені «қызғылт сары» өзінің троминосын орналастыруға орын қалмады.

Ойынды қиындату үшін оны бастамас бұрын, алаңның квадраттарының біріне тромино орналастыруға болмайтынын білдіретін бір немесе бірнеше жұлдыздарды қоюға болады.

Ойынның басқа да нұсқалары болуы мүмкін, оларды балалармен проблемалық мәселелер арқылы талқылауға және ойын нұсқасын жасауға болады.

Мысал

  • Тор төртбұрышты болуы керек пе?
  • егер сізде 5x4 немесе 8x9 сияқты жолдар мен бағандардың тақ саны болса?
  • Бірінші болу әрқашан тиімді ме?
  • Алғашқы триминоны қайда орналастырған дұрыс? Неліктен?
  • Тримино фигураларының біреуін немесе екеуін де пайдалану ойынды қалай өзгертеді?
  • Ал егер троминоны соңғы белгілеген ойыншы жеңіліп қалса?
  • Егер соңғы орналастырылған тримино жеңіліп қалса, бұл сіздің стратегияңызды қалай өзгертеді?

Осылайша, тромино кеңістіктік ойлау мен визуалды қабылдауды ынталандырады, өйткені ойыншылар пішіндерді бағдарлап, троминоны алаңда бұрыннан бар нәрсеге сәйкес келетін етіп орналастыра білуі керек. Сонымен қатар, ол стратегиялық жоспарлау мен көрегендікті дамытады, өйткені қатысушылар қарсыластың ықтимал қозғалыстарын талдай отырып, бірнеше қадам алға жылжуы керек. Ойын сонымен қатар практикалық тәжірибе арқылы математикалық есептер мен басқатырғыштарды шешу дағдыларын жақсартуға көмектеседі.

Осылайша, көптеген елдердің, соның ішінде Қазақстанның білім беру жүйелері білім беру процесіне ойын әдістерін белсенді түрде енгізіп, оны қызықты, серпінді және тиімді етеді.

№1, 2025
ТӘЖІРИБЕ АЛМАСУ

Балалар өнертабыстары күніне арналған «Жас өнертапқыштар» сабағының сценарийі: Inventions and new ideas

Жанындағы нұсқарларды шерту арқылы беттерді парақтаңыз

№1, 2025
ӘДІСТЕМЕЛІК ЖҰМЫСТЫ БАСҚАРУ

Smart-мақсаттар қою бойынша тренинг. Мансап перспективаларын талқылау

Жанындағы нұсқарларды шерту арқылы беттерді парақтаңыз