Әдіскердің жеке шекарасы: өз құқығыңызды қалай қорғауға және басқалардыкін бұзбауға болады
Жеке шекаралар – бұл басқа адамдардың сізге қатысты рұқсат етілген, ақылға қонымды, қауіпсіз мінез-құлқын анықтайтын ішкі ережелер жиынтығы. Жеке шекаралар әркімнің автономия аймағын анықтайды, «менікі» және «менікі емес», «мен» және «мен емес» деп бөледі. Жұмыста жеке шекараларды өздерінің кәсіби әрекеттерін жұмыс қажеттілігімен емес, жеке қарым-қатынастарымен түсіндіретін адамдар бұзады, мысалы, жұмыс міндеттерін эмоционалды түрде қабылдайды, мысалы, толқуды болдырмау. Өз шекараңызды жұмыста сақтап, әріптестердің шекарасын сөзбен және іспен бұзбауға болады: қарым-қатынасты сауықтырыңыз және жұмыс байланыстары мен міндеттерін жұмыстан тыс істерден бөліңіз.
Әріптестермен салауатты қарым-қатынас орнатыңыз
Жұмыста сөйлесу кезінде жеке шекаралар жиі бұзылады. Адамдар отбасында көрген, фильмдер мен телешоуларда көрген қарым-қатынас модельдерін пайдаланады. Көбінесе олар салауатты емес. Бұл ретте, оларға ол адам сізбен дұрыс өзара іс-қимыл жасамағанын түсіндіруге тырысу барлығынан қиынырақ, ең алдымен: «Ал мен соншалықты не дедім?» - деген әмбебап жауапқа тап болады. Адамның мінезін өзгерту мүмкін емес, бірақ өз жайлылығыңызға қамқорлық жасау маңызды. Сонымен қатар, сіз өз мінез-құлқыңызбен әр түрлі деңгейдегі жетістіктермен бүкіл командаға оң әсер ете аласыз.
Сезінбейтін эмоцияларды бейнелемеңіз. Жанашырлықты, қызығушылықты, түсінуді боямалаудың қажеті жоқ. Сізге бір нәрсе жағымсыз болса, ұнамаса – айтыңыз. Міндетті түрде ашуланып немес ренжіп емес, ең бастысы – «Мен-арнау» арқылы шекараны белгілеу.
Эмоционалды қашықтықты реттеңіз. Әріптестеріңізбен диалогта эмоционалды күйіңізді бақылаңыз. «қолайсыздық – қашықтық» ережесіне сәйкес әрекет етіңіз: қолайсыздық неғұрлым көп болса, соғұрлым қашықтық болуы керек. Егер әріптесіңізбен сөйлескен кезде немесе одан кейін сіз өзіңізді жайсыз сезінсеңіз немесе көңіл-күйіңіз нашарласа, тек жұмыс мәселелері бойынша сөйлесіңіз.
Қарым-қатынас ыңғайы мен лексиканы қадағалаңыз. Жеке қарым-қатынаста да, хат алмасуда да іскерлік этикетті көрсетіңіз. Кездесу кезіндегі айқай-шу, балағат сөз, ақылгөйлік, және күш көрсету қарым-қатынастың барлық қатысушылары үшін қолайсыз.
Бағалауды немесе айыптауды емес, сипаттама мен нұсқауларды қолданыңыз. Ол үшін фактілер туралы сөйлесіңіз, істегі күшті және әлсіз жақтарды көрсетіңіз, өзіңіздің не күтетініңізді білдіріңіз.
Қалайтын және қол жеткізілген нәтижелерді нақты атаңыз. Өз идеяларыңызды тікелей жеткізіңіз және басқалардан оның орындалуын талап етіңіз. Сіздер телепат емессіздер, бір-бірінің тілектері мен сұрауларын болжай алмайды және ешкім оған міндетті емес. Жеке қасиеттеріне емес жетістіктеріне назар аударыңыз – сондықтан сіздің балабақшаның барлық педагогтері өз маңыздылығын сезінеді және жақсы жұмыс істейтін болады.
«Мен-арнау» – бұл «мен» есімдігін қолдана отырып, олардың сезімдерін, эмоцияларын, ұстанымдарын тікелей түсіндіру. Мысалы, «Сіз мені өз әңгімеңізбен шаршаттыңыз» емес, «Мен қатты шаршадым және сіздің әңгімеңізді нашар түсінемін».
Әріптестердің біреуінің жұмыстан тыс талқылауына қатыспаңыз. Бұл әдепке жатпайды, сіздің беделіңізді бірден түсіреді және сізді келесі өсектің құрбаны етеді. Егер сізді талқылауға қатысуға тартуға тырысса, берілмеңіз. «Мен-арнау» арқылы оны қолайлы деп санамаймын деп айтыңыз: «Мен адамды сыртынан талқылауды дұрыс деп санамаймын».
Жеке басына көшпеңіз. Егер мұғалімдер тәрбиеленушінің, ата-ананың, әріптестердің күрделі немесе ерекше сипатына сілтеме жасаса да, «Иә, бұл өте маңызды, бірақ біз қалай әрекет ету керектігін түсінуіміз керек» деп айтыңыз.
Өзіңізді артық ынталандырудан қорғаңыз. Көбінесе олар ыңғайсыздықты сезінетін, бірақ шыдамды адамның шекарасын бұзады. Сондықтан физикалық ыңғайсыздыққа жол бермеңіз. Мысалы, егер ауа жетпесе, терезені ашуды сұраңыз немесе оны өзіңіз жасаңыз. Егер әңгімелесуші тым қатты, тез, тым егжей-тегжейлі сөйлесе, тым жақын тұрса – дереу, бірақ дөрекі емес әрекет етіңіз. Ынталандыруды төмендететін нәрсе жасаңыз. Жәй сөйлеуді, маңызды бөлікке көшуді сұраңыз. Артқа қарай жылжыңыз немесе сұхбаттасушыдан «осында отырыңыз» деп орын ауыстыруды абайлап сұраңыз. Әріптестерге осындай жолмен қысым жасамауға тырысыңыз.
Адам уақыт өте келе қалай әрекет етсе, оның шекараларын қалай қорғауға болатындығын түсінуге болады.
Жұмыс тапсырмалары мен байланыстарды жеке тұлғадан бөліп қараңыз
Егер сіз басымдықтарды сауатты қоя білсеңіз, сізге өз шекараңызды қорғау оңай болады. Жұмыс мақсаттарына қол жеткізуге әкелетін және ұжымдағы жұмыс атмосферасын сақтайтын міндеттер мен өзара әрекеттесулерді басымдық деп есептеңіз. Бұл сіздің жұмысыңызда достық немесе жақындық болмайды дегенді білдірмейді. Бірақ әріптестермен барлық дерлік байланыстар іскерлік сипатта болуы керек. Сізбен жұмыс істеу әріптестеріңіз үшін іспен, айқындылықпен және іскерлік міндеттердің аражігін басқалардан ажырата білумен байланыстырылсын.
Уақытты үнемдеңіз. Белгілі бір іс немесе әңгіме үшін қанша уақыт бар екенін бірден айтыңыз. Жұмыс мәселелерін тек жұмыс уақытында шешіңіз. Сізге жұмыстан тыс уақытта қандай төтенше жағдайларда қоңырау шалып, жаза алатындарын белгілеңіз. Басқа жағдайларда жауап бермеңіз.
Дәйекті болыңыз. Егер сіз бұдан былай бір нәрсеге нәрсеге жол бермеймін деп айтсаңыз, бірақ бұл қайтадан орын алса, олар сіздің әрекеттеріңізге сенеді. Әрекеттер сөздерден гөрі қатты сөйлейді. Сондықтан айтсаңыз – жасаңыз.
Тек өзекті мәселелерді талқылаңыз. Сіздің қызметкерлермен өзара іс-қимылыңыздың барлығы дерлік іскерлік мәселелерге қатысты болуы керек. Әріптестеріңізді іске байланыс ты жинаңыз. Талқылайтын мәселелерді бірден айтыңыз.
Жұмыстан тыс мәселелерді талқылауды азайтыңыз. Егер әріптестер жеке бір нәрсені: жақын қарым-қатынасты, қаржылық мәселелерді талқыласа – тыңдаушының рөлімен шектелуге тырысыңыз. Жеке басы туралы аз сөйлеңіз.
Кәсіби болыңыз. Әрқашан өзіңіздің кәсіби міндетіңіздің не екенін, әріптестеріңіздің кәсіби міндеті неде екенін еске түсіріңіз. Осы міндеттерге қатысты және оларды орындауға көмектесетін нәрсені талқылаңыз.
Функционалдың максималды анықтығына қол жеткізіңіз. Әр мұғалімге оның жұмыс міндеттерінің толық көрінісін беріңіз және өзіңіз үшін осындай нәрсеге қол жеткізіңіз. Тапсырмаларды мүмкіндігінше нақты тұжырымдаңыз: нақты не істеу керектігін, қандай мерзімде, кіммен, қашан жұмыс істейтіндігіңізді айтыңыз. Мүмкіндігінше үлгілер мен қадамдық нұсқаулар беріңіз.
Көмек көрсетуде сақ болыңыз. Көмек – бұл жеке шекаралары бұзылған адамдар түсетін тұзақтардың бірі. Егер сіз нақты ұтымды себептерсіз әріптесіңізге көмектескіңіз келсе, сіз өзіңіздің және әріптесіңіздің міндеттері шегінде шатасқаныңыз туралы ойланыңыз. Сіз не үшін жауап бересіз, ол не үшін? Егер сіз көмектессеңіз, онда адам үшін жасамаңыз – бұл енді көмек емес, шекараны жою.
Сіздің жеке шекараңыздың бұзылған не бұзылмағанын біліңіз: чек-парақтағы тармақтарды белгілеңіз және қорытынды нұсқаны басып шығарыңыз.
